Medycyna Rodzinna Wejherowo
PARTER
 
 
 
   
Żywienie dzieci
Program szczepień ochronnych
Rozwój dziecka
Pielęgnacja dziecka

 

   

 

Ile waży moje dziecko?

Dzieci karmione piersią podwajają swoją masę urodzeniową ok. 5 miesiąca życia. Dzieci karmione sztucznie, szybciej - ok. 3 - 4 miesiąca życia.

Zawsze można sprawdzić jak rośnie dziecka wg tzw. siatek centylowych. Są one w każdej książeczce zdrowia dziecka (niebieskiej), na ostatnich stronach.

Pamiętajmy, że nasze dziecko nie jest zaprogramowane i rośnie wg swojego tempa (często podobnego do tempa wzrastania rodziców). Jeżeli niepokoimy się, że dziecko nieprawidłowo się rozwija, skonsultujmy to z lekarzem rodzinnym.

Kiedy siada, kiedy staje, kiedy .... ?

1 miesiąc życia Dziecko zachowuje się jak u mamy w brzuchu, czyli:
  • rączki i nóżki trzyma przygięte do tułowia: energicznie je prostuje
  • leżąc na brzuszku podnosi na chwilę głowę
  • gdy podnosimy go do pozycji siedzącej, główka opada
  • paluszki zaciskają się, gdy dotkniemy dłoni
  • płacze, gdy jest głodne, gdy odczuwa głód.

Noworodek głównie śpi, a budzi się po to, żeby zjeść i znów zasypia.

 

2 m.ż.
  • w pozycji siedzącej głowę utrzymuje ok. 5 sekund
  • na brzuszku utrzymuje ok. 10 sekund
  • coraz mniej płacze

 

3 m.ż.
  • coraz pewniej trzyma głowę zarówno w pozycji siedzącej, jak i leżącej na brzuszku
  • delikatnie prostuje nóżki w kontakcie z podłożem
  • utrzymuje przez chwilę przedmiot włożony mu do rączki
  • obraca głowę w kierunku światła
  • obserwuje swoje rączki

 

4 m.ż.
  • śmieje się głośno, gaworzy z dorosłymi
  • główkę trzyma prosto, także przy podciąganiu do pozycji siedzącej
  • leżąc na brzuszku podpiera się na przedramionach, główkę unosi coraz wyżej
  • sięga oburącz po zabawki, splata rączki

 

5 m.ż.
  • przy podciąganiu do pozycji siedzącej, przygina głowę do klatki piersiowej, ugina rączki w łokciach
  • na brzuszku: „pływa” – czyli odrywa głowę i wszystkie kończyny rusza główką na boki odrywa rękę i przewraca się na plecy
  • staje na całych stopach
  • chwyta przedmioty i manipuluje nimi
  • reaguje na melodię, intonację głosu, gaworzy, wydaje okrzyki radości

 

6 m.ż.
  • doskonali się w pozycji siedzącej
  • na brzuszku podpiera się na rękach wyprostowanych w łokciach, głowę unosi do góry pod kątem 90
  • chwyta świadomie rączkami przedmioty, przekłada je z ręki do ręki, rzuca nimi, bierze do ust
  • zaczyna wymawiać spółgłoski – l, b, m (la la, ba ba, itp.) Uwaga ! dzieci głuchonieme nadal gruchają
  • dobrze je z łyżeczki
  • dróżnia osoby znajome (swoje) od obcych

 

7 m.ż.
  • zabawa własnymi nogami, bierze je do buzi
  • przewraca się z pleców na brzuch
  • na brzuszku opiera się na jednej rączce
  • gdy dziecko trzymamy w jednej pozycji, zaczyna „sprężynować” (czyli zgina i prostuje nóżki)
  • chwyta przedmiot jedna ręką, trzyma po jednym przedmiocie w każdej dłoni
  • pojawiają się kolejne sylaby – da, ka
  • pluje, zaciska usta, gdy nie chce jeść

 

8 m.ż.
  • wyciągnięcie rąk do dziecka jest dla niego zachęta do siadania
  • chwyta za palce, barierki
  • siedzi bez podparcia do 5 sekund
  • podpiera się, gdy się go pcha
  • na brzuszku „pełza”
  • szuka przedmiotu, który upadł, naśladuje dźwieki

 

9 m.ż.
  • podciąga się na przedramionach
  • stoi przytrzymując się
  • odnosi drobne przedmioty
  • gaworzy w celu zwrócenia na siebie uwagi
  • szuka schowanego przedmiotu
  • wyrzuca przedmioty i patrzy jak spadają

 

10 m.ż.
  • siedzi pewnie
  • siada w półobrotach, przysiada na piętach
  • na brzuszku kołysze się do przodu i tyłu, przesuwa się do przodu
  • wstaje z pozycji siedzącej, gdy się czegoś chwyci
  • chodzi „bokiem”
  • trzymane za rączki chodzi do przodu
  • klaszcze, wyjmuje przedmioty z pojemnika, robi „pa – pa”
  • naśladuje proste czynności

 

11 m.ż.
  • raczkuje
  • chodzi, przytrzymuje się jedną ręką
  • wkłada i wyjmuje przedmioty
  • rozumie zakaz

 

12 m.ż.
  • samodzielnie chodzi (60 % dzieci)
  • rozumie proste polecenia
  • mówi ze zrozumieniem 2 – 3 słowa

 

15 m.ż.
  • otwiera i zamyka pudełka
  • naśladuje proste czynności (np. odkurzanie)
  • sygnalizuje o swoich potrzebach fizjologicznych po zrobieniu ich

 

18 m.ż.
  • bawi się klockami, buduje wieże, przewraca kartki w książce
  • pokazuje różne rzeczy
  • mówi kilkanaście wyrazów
  • ogranicza moczenie się w ciągu dnia

 

21 m.ż.
  • szereguje klocki poziomo

 

2 rok życia
  • biega
  • wymawia pojedyncze poprawne zdania
  • nazywa przedmioty
  • zaczynają się „suche noce”
  • lubi być z dorosłymi, a nie z dziećmi